Post Format

Enklare betyder roligare

13 comments

Föreläsaren Göran Adlen frågade en gång “hur många måndagsmöten frågar man sig hur den här arbetsveckan ska bli roligare?” Varför tror/tycker vi att jobb ska vara jobbigt? Jag tror inte det finns något fel i att fråga sig “hur gör jag det här roligare”. Jag tror man har allt att vinna genom att svara på den frågan.

Det kan nog låta knapert och asketiskt, enkelheten. Men varför skulle det behöva vara så?
Jag tror att det kan vara helt tvärtom.
Att när man förenklar sin vardag har man tid för det man verkligen vill göra. Att man ibland kan behöva lägga lite tid på att göra något enklare, leva enklare, så att man resten av tiden kan ägna sig åt viktigare saker. En klok vän sa till mig en gång att när man lägger tid på någonting, så tar man också tid från någonting annat.

Som i så många andra delar av livet handlar det om att hitta en balans. Jag ska försöka att inte bli extrem i att leva enkelt. Utan leta efter vad “enkelhet” betyder för mig. Det betyder säkerligen inte samma för mig som för dig. Så vad är enkelhet för dig? Jag är nyfiken.

Posted by

Adventuress

13 Comments Join the Conversation

  1. Det är helt klart enklare att göra som alla andra än att gå mot strömmen för de flesta av oss. Ofta är vi så upptagna av att uppfylla andras förväntningar att vi inte ens hinner känna efter.
    Själv har jag valt bort ett åtta-till-fem-jobb och det ger mig en frihet att vara egenföretagare som jag betalar genom att avstå från en normal inkomst. Att snåla och vända på varje krona är värt den friheten. Jag kan gå ut i skogen och bara vara, ofta tillsammans med min hund, precis när jag vill och det är en enkel sak som gör mig lycklig. I övrigt är jag nog fortfarande på “resande fot” när det gäller hur jag vill leva och kan tänka mig något i stil med det du står i begrepp att göra.

  2. Vad spännande att följa! Det låter nästan som du funderar på ett rullande “tiny house”? Stämmer det? Det ska bli intressant att se vad du kommer upp med.

    Min känsla är att det känns som dåligt med alternativ för uppställningsplatser/boende förutom campingplatser. Det är lätt att det “för komplicerat” om du förstår vad jag menar.

    Enkelhet för mig? När jag har “soulsearchat” mina stunder av mest lycka.. så har det varit i just enkelhetens tecken. Meningsfull sysselsättning och meningsfulla relationer i anspråkslöshet. Svårt att kondensera den känslan i ord.

    Frivillig enkelhet, sol, värme, vatten, upplevd frihet och meningsfull sysselsättning (som inte involverar så mycket prylar)

  3. Min man och jag sålde en massa saker i fjol och flyttade till en etta. I vinter har jag varit i värmen och läkt min kropp, motionerat och målat. Allt för att det ska vara enklare att leva. Mindre motstånd och mera flow! Enkelhet 😉

  4. Härligt och inspirerande! Under alla mina resor har många frågat varför jag längtar bort. Du gav mig svaret med ovan rader. Det har aldrig handlat om att längta bort utan snarare längtan till. Friheten att släppa taget.

  5. Enkelhet för mig är 3 saker. 1. Inte äga mycket saker. Jag tenderar att se varje pryl som en individ med känslor, jättebarnsligt men inte desto mindre sant, och har därför jättesvårt att göra mig av med grejer. Bättre att inte hamstra alls!
    2. Enkla relationer-inget drama.
    3. Jobbet, att kunna byta, flytta, ändra eller inte jobba alls. Att se jobbet som vad det just är – ett jobb. Och kunna ta olika jobb och inte vara så karriärstressad.

    När allt detta funkar kan jag lägga energi på allt jag tycker är roligt istället.

  6. Spännande och inspirerande. Kan tipsa om boken: Rik på riktigt. Av Jörgen Larsson

  7. Tack Sven-Johan! Kul att du nämner den för jag läste den som en del av kurslitteraturen i en kurs i mental träning 🙂

  8. Tack för att du delar med dig! Jag har samma problem med att se vissa saker som individer. Är väldigt svag för nallar med “uttrycksfulla” knappögon (!). Enkla relationer med uppriktighet och ärlighet gör livet mycket enklare absolut! Härlig inställning till jobb också.

  9. Tack för din kommentar! Jag har ofta fått samma fråga “vad flyr du ifrån”. Men bara för att någon uppfattar det som om jag flyr – betyder det ju inte att jag flyr… 🙂 Håller med dig om att det handlar mer om längtan Till än längtan Från.

  10. Tack för din kommentar! Tiny house kommer det bli! Men inte på hjul för jag har inget körkort.. Kanske om/när vi blir fler som vill leva enklare kommer det finnas platser där vi är välkomna 🙂
    Gillar passningen enkelhet – meningsfullhet. Ska tänka lite på den. Tack! Gillar din blogg!

  11. Kommer följa Dig!
    Det enkla är frihet 🙂

  12. Enkelhet och lycka är för mig så gott som samma sak: Att rida. Att sitta på hästryggen ger mig lugn, pirr i magen och så galet mycket glädjeoch lycka på en och samma gång. Att försöka bli ett med hästen, galoppera fram i skogen, flyga över hinder eller göra nya dresyrrörelser, allt är lika kul! På hästryggen glömmer jag allt annat och är bara här och nu. En häst är allt som behövs för att jag ska må bra inifrån och ut, och även om hästar kanske inte alltid är det enklaste att få tillgång till när man bor i en stor stad är bandet till hästen i alla fall alltid enkelt och så okomplicerat det kan bli.

    Ska bli kul att följa även denna bloggen 🙂 Har följt dig sen jag mailade dig om vad mat smakade under olika tryck när jag gjorde mitt gymnasiearbete våren 2012…. Jag kommer också från Mölndal så känns extra kul att få bli inspirerad av dig. Känns nu inte lika omöjligt att nå sina mål och drömmar när man ser någon annan från samma lilla stad kämpa så hårt för att nå sina!

Leave a Reply

Required fields are marked *.