Post Format

Hemligheten i att lyckas med ett enklare liv

3 comments

Målsättningsarbete och förberedelse är viktigt. Men jag tror det finns något som är mycket viktigare; att göra något.

Du kan såklart tänka, planera, förbereda, drömma och googla i all evighet, men det spelar ingen roll om det inte händer någonting på riktigt.

Det finns många tillfällen då det är bra att tänka och drömma. Men ibland är det bäst att bara sätta igång. Utan undanflykter om att det är bäst att vänta lite till. Utan att allt måste vara perfekt innan. Jag tror du vet vad jag menar.

Det finns en kraft i igångsättandet som heter momentum. Där finns en massa energi och motivation som vanligtvis gör livet enklare och projekten roligare. När du väl satt igång är det lättare att fortsätta. Det första steget är det tuffaste, oavsett hur fysiskt litet det är. Så bara ta det. Utan att tveka. Fortsätter du ta de små stegen – då kan du bli lite bättre, modigare, starkare, med bättre självförtroende varje dag. Varje kommande steg bygger på det innan. Det blir ett flöde, du kommer märka att saker händer.

Några första lilla steget-tips för ett enklare liv – att göra idag:
– ge bort något du inte använder
– sluta göra någonting du inte gillar att göra
– förenkla någonting krångligt i din omgivning så att det ska bli enklare i framtiden

Jag tror inte det är inte så viktigt i vilken ände man börjar, bara man börjar.
Mina små steg i det enklare livet har fortsatt som följer; Igår såldes och skänktes iallafall 40% av allt jag ägde. En andra våg av försäljning fortsätter med möbler och mer överflödig utrustning. Om ett par veckor går lägenheten ut på hemnet. Vi hade säkert kunnat tjäna mer på att sälja och fixa själva. Men är det enkelt och roligt? Nej. Och ingen av oss har tid eller kommer knappt vara hemma. Så för enkelhetens skull 🙂

Under tiden håller jag på att leta möjligheter.

Jag har redan (av cyniker) blivit varnad för ett byråkratiskt träsk som jag ska försöka undvika eller förenkla.
Så här tänker jag:
– Jag vill bo i norra skärgården. Nära havet.
– Så vilka möjligheter finns det till tomt där?
– Vet inte.
Vilket gjorde mina första steg/uppgifter enkla:
– kolla med kommunen (stå i tomt-kö, kan jag arrendera tomt?)
– mäklare (köpa stor tomt med bank-lån stycka av liten bit och sälja igen?)
– privatpersoner (leta upp någon som vill arrendera tomt till mitt projekt och kanske hyra ut boden när jag inte bor där?)
Råkar du känna någon sådan privatperson blir jag såklart jätteglad om du hör av dig!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Posted by

Adventuress

3 Comments Join the Conversation

  1. You post very interesting posts here. Your website deserves much
    more visitors. It can go viral if you give it initial boost, i know very useful tool that can help you,
    simply search in google: svetsern traffic tips

Leave a Reply

Required fields are marked *.

