Post Format

Måndagsinspiration – internet och att leva på riktigt

8 comments

Spoken word poet om smarta telefoner och dumma människor, och att leva de få dagar vi har:

 

De sociala nätverken som har  skapat uttrycket/psykologiska fenomenet FOMO, fear of missing out. Det betyder inte att man är rädd för att missa livet som passerar när man stirrar in i en skärm, utan att man är rädd för att missa något som hänt på facebook.

En del av det enklare livet som lockar mig innefattar inte internetuppkoppling. Jag gillar ju ställen där det inte finns internet (höga berg/djupa hav/resor långt bort). Inte för att internet inte gör livet lättare. Att kunna googla och maila har förenklat livet på många sätt. Men i mitt liv skapar det en viss negativ stress. För så fort det finns internet, så finns det jobb och vad som känns som oändliga mändger mail att svara på. Eftersom jag är mitt jobb och älskar det jag jobbar med är det lätt hänt att jag jobbar väldigt väldigt mycket. Och ibland när jag tappar tråden eller letar inspiration så hamnar jag i s.k “slösurfande”, vilket inte är särskilt produktivt och inte gör mig lyckligare på något sätt.
Under en utbildning jag gick skulle vi fylla i ett diagram över hur mycket av olika kvaliteér vi hade i våra liv. När jag kom fram till kvalitén fritid stannade jag upp och överrumplades av “va?” Vadå fritid? Det är vanligt för egen företagare att ha känslan av att jobba konstant. Jag insåg då att jag faktiskt ville ha fritid i mitt liv. Fri tid. Vilken härlig ordkombination!

Jag älskar att lämna daton och mobiltelefonen för långa perioder i bergen, bortom internets gränser. Och att lämna dem mer kommer bli en av utmaningarna i det här projektet. Jag skriver mycket på datorn (ja, en bok på väg!) och lär mig mycket via internet, men det gör ibland att jag nedprioriterar böcker. Att läsa böcker är något jag uppskattar och vill ha mer tid till. Den tiden ska jag sno från internet. Framöver ska jag prova att bara vara uppkopplad varannan dag. Kanske hålla helgerna helt fria?

Videon kanske överdriver något. Det finns verktyg på både dator och mobil som man kan förenkla sin vardag med och som gör livet bättre, t ex appen “appiness” (som jag råkade göra i just det syftet). Och så tänker jag vidare kring användandet av sociala medier; så länge det förbättrar och inspirerar mitt liv på något sätt, så länge jag tycker det är kul, och det leder till sociala kontakter och nya äventyr, är jag där. Hur resonerar du?
Vad är att “leva på riktigt” för dig?

Posted by

Adventuress

8 Comments Join the Conversation

  1. Tjänare ! Frihet och liv för mig är: Att inte behöva oroa mig för morgondagen eller ångra gårdagen: Frihet är att när du tar bort ett problem dyker det inte upp två nya. Frihet är att hälsa varje morgon med “god morgon, världen ännu en dag fylld av möjligheter och äventyr”. Frihet är helt enkelt att leva varje dag fullt ut ohc använda dess inneboende potential och möjlighet. Jag har varit där, är inte där nu, men skall tillbaks dit. Vart ? jo till varat och nuet såklart!

  2. Bra tankar, Patrik! En konstig fråga: tänk om du redan är “där”? Om “tillbaks dit” alltid finns här?! 🙂

  3. Hmmm, jag får fundera ett litet tag – – – ,om livet är fullt av paradoxer,så är det inte helt osannolikt att tillbaks dit och där faktiskt är här och nu, .Så vad du egentligen menar är att man egentligen redan är framme fast man inte vet om det ? Det krävs mod att våga gå sin egen lätt krokiga väg genom livet, men belönar den som vågar. Ha en bra kväll och mycket gilla för “ditt mod att dela med dig av funderingar och reflektioner.

  4. Jag är väl en av dessa FOMOs 🙂 men jobbar på att vara mer i nuet, Men jag är också duktig på att ta den där andra vägen för att se vad som finns där. när jag är på jobb så åker jag gärna lite tidigare för att kunna ta den där vägen till höger i stället för vänster en stund..

  5. Hallå där, igen ! Återknyter till det där m enkelhet och att vara här och nu.Körde förbi kajaktiv i går em på väg hem fr jobbet. Var intresserad av att skaffa en kajak. efter en liten stund sa mattias på KJTV, låna en och ge dig ut en stund. Helt oplanerat (fixade kaffe på termos & lite krans, enda planeringen) och gav mig ut. Och kan du tänka dig ute på en ö i yttersta havsbandet hittade jag både varat och nuet, 20 minuter fr den dagliga vägen. Det gäller att ta av från livets motorväg oftare och vips så dyker det upp fantastiska smultronställen överallt. Tanken som osökt poppade upp var: Detta är bra.
    http://www.facebook.com/patrik.forsling/posts/10204086827320115?notif_t=like
    P.S vet ett fantastiskt litet hus högt uppe på ett berg som hade passat dig, stort renoveringsbehov, kanske inte helt lätt att hyra, men helt obebott och ett sjukt fräckt läge.
    Ha det så bra !

  6. Mmm! Vilken förlösande fråga Annelie! Tack för den 🙂

    Jag vågar påstå att allting är väldigt enkelt när jag är lycklig. Lycklig är jag om personerna omkring mig också är det samt att jag känner en absolut passion för det jag valt att inkludera i mitt liv.

    Jag tror starkt på att när jag en dag lyckas sammansmälta med den där självklara personen att livet kan bli dubbelt så enkelt. Eller kanske mer än så. Människan är inte skapt att vara ensam. När rätt bitar pusslas ihop tror jag otroliga saker kan hända.

    Om jag får utvecklas kontinuerligt fysiskt, mentalt och själsligt samt på något sätt bidra till en bättre värld, tillsammans med min andra hälft, kommer jag studsa upp varje morgon för jag inte kommer lyckas bärga mig att fånga dagen, varvid timmarna löses upp likt pudersnö blåst ur en tumvante en solig vinterdag. Då vet jag att livet är kolossalt enkelt – för jag är utomordentligt lycklig.

  7. Hej! Och ursäkta mitt sena svar! tack för att du delar med dig. Det är precis sådant som är fint att ha spontanitet och tid till att låta hända! 🙂

  8. Tack för att du delar med dig Miika! Precis så tror jag också lycka och enkelhet hänger ihop. Hoppas du är så lycklig!

Leave a Reply

Required fields are marked *.

