Post Format

Livet är enklare när man vet vad man vill

11 comments

Plötsligt kan alla val och valmöjligheter bli enklare. När du vet vart du vill och vad som är viktigt för dig, blir livet lättare
– på ett bra sätt.

Kanske är det så enkelt som att ta ett beslut. Det här är vad jag vill. Utan att avskräckas av storheten i det hela. För det är helt okej att ändra på det du vill under resans gång. Men om du inte vet vad du vill, finns såklart risken att du istället gör vad andra vill.

Det behöver inte vara avancerat. För mig är det så enkelt som att använda enkelhet som ett slags mål i livet. Det är inte ännu en bergstopp eller ett nytt djuprekord. Det är ett sätt att leva. Står jag framför ett vägskäl eller beslut behöver jag bara fråga mig själv; vilken av vägarna/besluten/metoderna leder till det jag vill?

Målsättning är ett vanligt verktyg för att komma dit man vill. Men behövs det verkligen mål om man vet vad man vill? Utan mål kanske du kan vara med nöjd med läget som det är idag, utan stressen att aldrig vara helt nöjd. Du kan också slippa begränsningarna som ett mål innebär. Varför begränsa sig till ett mål? Och om du skulle misslyckas att nå målet blir du troligen besviken, när du istället kan njuta av arbetet på vägen.

Hur vore det att resa utan ett mål?
Du skulle kunna stanna till på vägen, ta in på mindre vägar, gå vilse och upptäcka nya platser, vara nyfiken, drivas av passion och gemenskap med nya människor.
I och med en knäskada och operation var jag tvungen att släppa vårens mål om ett världsrekord i fridykning. Nu fridyker jag utan mål. Jag har låtit målet sväva – ska dyka jättedjupt i september oktober någon gång. Och fridykningen är underbar! Jag njuter av varje minut under ytan. Och det kommer ta mig djupare.

Istället för mål tror jag man kan välja att jobba, träna och leva efter vad som är viktigt; principer eller värdegrunder.
Så – vad är viktigt för dig?

Posted by

Adventuress

11 Comments Join the Conversation

  1. Jag tror igentligen inte att vi behöver mål om vi bara gör det som just för stunden gör det som känns som det mest glädjefullaste för oss just då och gör det med så stor närvaro som möjligt. För när vi gör det så leder glädjen i det vi gör till ännu mer glädje. Så det jag själv kan göra är att fråga mig så ofta som möjligt i stunden…Vad är det jag känner allra mest för att göra just nu? När jag kommer på vad som i stunden skulle göra mig mest exalterad, glad så gör jag det med full närvaro tills jag känner att jag vill göra något annat och fortsätter att göra det med samma fokus och närvaro.
    Så jag tror du är helt rätt ute…se till att njuta i varje nu så kommer det att leda dig rätt 🙂
    Tack för en fantastisk blogg ❤

  2. Det låter så enkelt när du beskriver det så, och det är precis så enkelt i mitt egna huvud också. Trots det så verkar det finnas så många människor som tycker det är jättesvårt, som inte vet vad de vill. Jag har funderat lite på varför det är så. Behöver man vara lycklig till att börja med för att veta vad man vill? Kan der vara så att de flesta som vet vad de vill är individualistiska till sin natur (jag är det), och deras mål kommer endast vara beroende av deras egna inverkan och driv? En person som vars starkaste känsla är ensamhet, eller övergivenhet, eller misslyckad? Har de makten över möjligheterna att uppfylla det de vill?

    Oj det där blev ju deppigt. Sorry, awesome blogg iaf!

  3. Tror det är flera faktorer inblandade i att kunna leva det där romantiska enkla livet, men pengar är en stor bov i dramat, man måste ju få in pengar… eller tänker jag fel?

  4. Tack för dina fina tankar Magnus! Det är fantastiskt när man kan tillåta sig att leva på det sättet. För det är nog vad det är – en livsstil 🙂

  5. Hej Olle,
    Intressanta funderingar! Kanske är det samhället som fått oss att tänka kritiskt? Ibland iallafall. För kring andra ämnen tänks det okritiskt istället… Jag är helt övertygad om att även de som känner sig ensamma eller misslyckade har makten över sina möjligheter. har nyss pratat med en neurolog som berättade att banorna och neuronerna kan förändras från en dag till en annan med livsomvälvande upplevelser. Jag tror absolut inte man behöver vara lycklig från början för att veta vad man vill. Det kan vara tvärtom också 😉

  6. Att leva enkelt behöver inte betyda att man inte drar in pengar! 😉 Allt är relativt. Hur enkelt vill du leva? Hur viktigt är pengar för dig? Jobbar du för att få in pengar, eller för att du älskar ditt jobb? Jag tror att det bakomliggande tankarna och värderingarna är det viktigaste.

  7. Jag tillhör skaran som behöver mål, men inte några stora utan de där små som visar vägen och gör det roligt att leva. Dina ord väckte dock andra tankar… går det att leva utan mål?`
    Tack för ett inspirerande inlägg 🙂

  8. Vilken underbar blogg du har!! Du skriver så bra och får mig att tänka till! Hoppas du fortsätter! 🙂
    Är med i en grupp på FB där vi diskuterar att leva enklare mm. “frivillig enkelhet-lev mer med mindre”. Kram E

  9. Häromdagen pratade jag med min far i telefonen och han nämnde att min mor har börjat göra sig av med en massa saker och kläder som hon anser att hon inte behöver. Han avslutade med: “Du verkar ha inspirerat henne.” Hela jag lyste upp. Vilken underbar känsla! Tack Annelie för att du inspirerade mig och att jag fått möjligheten att göra detsamma. Dominobrickorna faller och vem vet vem min mor kommer att inspirera? 🙂
    Må gott!

  10. Kommer ofta tillbaks till en dikt (klassisk, uttjatad men likt förbannat bäst) som likt en följeslagare följer mig genom tillvaron. Apropå detta med mål och mening, livet sker allt som oftast mellan raderna:
    Den mätta dagen, den är aldrig störst.
    Den bästa dagen är en dag av törst.

    Nog finns det mål och mening i vår färd –
    men det är vägen, som är mödan värd.

    Det bästa målet är en nattlång rast,
    där elden tänds och brödet bryts i hast.

    På ställen, där man sover blott en gång,
    blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

    Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
    Oändligt är vårt stora äventyr.

Leave a Reply

Required fields are marked *.

