Post Format

Överlevnadstips för att göra stadsbesök enklare

5 comments

Jag fick någon slags panik i Hong Kong. Sedan hände det igen i Stockholm. Jag befann mig inomhus, i en folkström. Hade knutna nävar, spända axlar, ett hårt ansiktsuttryck och en snabb andning. Någon såg nog paniken i mina ögon och tittade snabbt bort. Jag behövde bara komma ut, vara fri, andas. I Hong Kong var jag tvungen att en gång knuffa folk ur vägen för att hitta luft. Minns hur min pappa som jobbar där blev så förvånad. Han sa att han aldig sett mig sådan innan. I Sverige räckte det att ta tåget från Stockholm, gå av perrongen, känna regn mot ansiktet och andas ut. Lättnad.

Ju mer tid jag tillbringar i naturen och i enkelhet ju svårare har det faktiskt blivit att vara i en storstad. Panik är inget som ligger nära till hands, men plötsligt har det blivit påtagligt jobbigt. Kanske i onödan. Lösningen ligger ofta i hur man reagerar på det som händer/omger en.
Man skulle kunna begränsa sig till att helt enkelt undvika storstäder. Men ger det mer enkelhet att begränsa sig på det sättet? Är det bättre att vara fri att röra sig vart man behöver och vill, utan att begränsa sig själv?

Det finns ju uppenbarligen människor som hanterar storstadsbruset alldeles utmärkt. De till och med trivs där och gillar det. Så om man bestämmer sig för att tillfälligt gilla stan, så kanske det går bättre. Hur vi uppfattar vår omvärld påverkar hur vi mår – så tänk om vi kan försöka att uppfatta den som något bra istället för att tillåta den att göra oss på dåligt humör. Att ändra fokus. Fokusera på det som är fint eller kul. Jag såg en Asiatisk man gå igenom stan med en resväska i ena handen, en kudde under armen och en påse chips i andra handen. Det fick mig att le.

Här kommer några tips för att göra storstadsbesöken enklare, om man måste åka dit;

  • Förbered med lugn och natur innan. Personligen klarar jag mer storstadshets om jag haft flera veckor på en expedition eller på en ö. Känslan sitter kvar länge.
  • Ha på dig hörlurar med lugn musik.
  • Ha en plan för vad du ska göra och vart du ska. Gör det du behöver när det är lite folk i omlopp om möjligt.
  • Res lätt och enkelt. Minimalt med packning gör att du kan röra dig lättare och snabbare. Ta på dig bra skor. Kanske t o m ta det som ett träningspass
  • Om du åker tunnelbana/spårvagn/buss – blunda och stäng ute allt under några minuter i taget.
  • Se stadsbesök som en utmaning i inre lugn! Andas djupt och var avslappnad i mage, ansikte och händer.

Passar på att be om ursäkt för inaktiviteten på den här bloggen. Jag skrev en bok, och för enkelhetens skull så prioriterades den ett tag 🙂

Jag har också hunnit resa en väldig massa sedan sist jag skrev här. Med enkelheten utan att äga eller hyra en bostad (och tack vare mitt yrke som äventyrare) har jag varit fri att resa omkring på olika jobb och utforskningar. Jag kom senast hem från Papua nya Guiena med en mellanlandning i Hong Kong – som inte bara var panikminnet, utan också intressanta kontraster. Jag fotograferade såklart. Det är ett bra trick att ändra fokus på.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Träning ska tydligen inte vara ‘obekvämt’…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Namnlöst-1 kopia

Posted by

Adventuress

5 Comments Join the Conversation

  1. Hej!
    Tack för du delar med dig, jag känner så väl igen mig i så mycket av det du skriver och jag blir alltid både glad och inspirerad av läsa dina texter. Dessutom tycker jag om ditt sätt att skriva på, språket är behagligt och rakt på sak. 🙂

  2. Här följer ett annat sätt:
    Nyfikenhet.
    Försök inte stänga ute stan och alla människor, det är faktiskt också en del av naturen och att försöka blockera en storstads myller är att kasta bort mycket energi. Vart är han påväg? Vart har hon varit? Se på barnet som leker, vem är egentligen den där människan och vilket liv lever den? Kan jag sprida glädje till någon? Det är min favorit och brukart alltid betala sig med mer energi tillbaka. Det finns till och med under i storstaden, även om också jag föredrar skog, hav och fjällens öppna vidder. 🙂

  3. Vilket liv du lever… Det ska jag också göra i mitt nästa…
    Det är en inspiration och känns som en liten fristad att läsa denna blogg
    God jul

Leave a Reply

Required fields are marked *.

